paus

det har kanske varit ganska märkbart att jag har tagit paus här. slutspurtar med uppsatsen, har cirka tre dagar till på mig, sen ska den vara inne. har typ en tredjedel kvar! så vi hörs väl nån gång efter det. grått nytt hår!

umgänge med the a-game

I helgen har vi bara umgåtts. Tagit några öl på The Old Bull. Det var mycket gemytligt och tusan vad packat med folk det var där helt plötsligt. Hängt hemma hos mig och lagat tacos. Och igår åkte vi (jag, Pernilla, Micke och Andy) hem till Mickes pappa och Ann och åt en himlans god middag, provade hemmagjord snaps och spelade spel; "Med andra ord" och Playstation 3. Killarna är ju så fruktansvärt dåliga förlorare så vi fick ju låta dem vinna på "med andra ord", men sen spöade jag och P skiten ur dem när vi kickade igång tävlingsinstinkten på gladiatorspel. Min arm idag är så satans utmattad, kan inte ens lyfta den för att borsta tänderna och vi ska inte tala om svårigheterna med att klä av sig! Men det var helt klart värt det. Idag har vi bara slappat och ätat pizza och tuggat älg. Ghott! Lite snöbollskastning och trams i snön har vi också ägnat oss åt. Vädret de här dagarna är så mys. Att traska runt med favoritmusiken i öronen, eller ett fint sällskap vid sidan, med solen i ögonen är verkligen att rekommendera.
Visst är cykeln fint dekorerad?
Men det känns som att det blir promenad till jobbet de närmsta dagarna för vederbörande..

knackered

är så neeedrans trött! mina sovrutiner de senaste dagarna har verkligen varit under all kritik. men dryga jag kan inte sova pass wake up time trots att jag är helt död. och inte kan jag ta en nap nu heller. får försöka härda ut dagen trots allt. och baj thä wäj: helt wounderbaum väder ute! att traska och köpa frukost imorse var en fröjd i sig. allting är helvitt, träden är så fina, mild temperatur och helt vindstilla. jag njöt. och går det bra att råplugga? verkligen inte. har gjort typ en tredjedel, och har typ en vecka kvar. strongt gjort Soffan.

one night in bangkok

tur vi inte stannade längre för mer behöver man verkligen inte spendera där. jag har ändå besökt hyfsat många städer här i världen och alla är ju inte så top noch men har ändå sin lilla charm. inte Bangkok. får nog säga att jag bara tyckte det var skit rätt igenom. för det första är det så jäkla mycket avgaser att det ligger en konstant dimma över stan. trevligt. försökte hålla andan hela tiden vi var där, men det gick inte. för det andra: trafiken. det är ett kapitel för sig. så jäääkla mycket trafik! det är inte organiserat kaos heller, det är verkligen shit omg vad händer?! man åker typ 300 meter sen är det totalstopp i minst 2 minuter. helt ärligt så spenderade vi nog halva vår vakna tid ute i trafiken för att det tog sån tid. och så missade vi det kungliga palatset och den stora buddhan för att det går ju inte att planera något rent tidsmässigt. sen så står det ju femtioelva gatukök ihopträngda på gatorna också, inte på trottoaren. för det tredje: jag vill INTE åka i din taxi, jag vill INTE in i din affär, och JAG VILL INTE SE NÅN JÄVLA PING PONG SHOW!! nej men jo snälla visa mig vart jag och 6-åringen som jag håller i handen kan gå och titta på dina äckliga horor, snälla.. för det fjärde kan ingen någon engelska alls. för det femte är alla byggnader skitfula och supertråkiga (förutom templen). det enda som jag gillade med bangkok var vårt hotell. det hade allt jag kunde önska mig + trevlig personal som kunde engelska. shoppingen borde jag kanske också nämna. vi besökte två shoppingcenter, varav ett hade vanliga affärer som vi har här hemma men där var priserna som de är här också. det andra var ett sånt ställer som man ska pruta hela tiden. jag pallar inte det. inte heeela jäkla tiden! jag har inte den rätta karaktären för det. och det tar tid, och jag känner iaf inte att det är särskilt kul att shoppa då eftersom man bara går och förväntar sig att de ska lura en hela tiden. jag shoppade typ två ringar. men nu har jag iaf varit där och fått uppleva det, vilket är en vinst i sig. men det jag ville ha sagt var iaf: åk inte till bangkok.

nu är det så här va

Jag ska ju erkänna att jag först inte var så exalterad över att åka till Thailand. Det var ungefär lika intressant som att åka till typ Österrike. Men jag är överbevisad faktiskt. Måste nog säga att Koh Chang är en av de bästa semesterställena jag varit på. Det är stor sannolikhet att jag gillar det extra mycket för att här inte är överdrivet mycket turister. Sådana ställen kan jag bara inte med. Men det jag gillar med detta stället är att det verkligen är autentiskt. Kommer man utanför hotellets område får man verkligen se hur thailändarna har det. Alltså, verkligen. Och det är alltid intressant att få se hur andra lever sin vardag, och på sina ställen är här väldigt fattigt. Men ta mig tusan, jag har aldrig sett en sur eller bitter thailändare. De är alltid glada och vänliga. Och ön är för övrigt väldigt vacker med stränderna och den täta grönskan. Utanför vårt balkong springer det till och med runt en massa apor och lever livet! Vädret så här års är alldeles ypperligt. Jag har nog vant mig vid den höga fuktigheten, för jag stormtrivs. Men det fläktar ju ganska bra här också. Fast mitt hår har inte vant sig, det är större än någonsin kan jag säga! Gigantiskt! Stränderna om kvällarna är supermysiga med restauranger som bokstavligt talat möblerar ända ut i havet och har maxad mysbelysning! Maten här är bra, men man kan inte förvänta sig att man ska få det lika bra som hemma. Det kommer ju sig ganska naturligt att thailändare kanske inte riktigt greppar hur man lagar europeiskt. De gör nog så gott de kan. Men en banana split är universiellt iaf! :) Skulle utan tvekan kunna återvända!

chang

idau haur vi redet chang (=elefant)! jag var först lite skeptisk, hade ingen lust att se stackars avdankade satar fastkedjade och asandes på turister på en intetsägande slinga dag in och dag ut. men oj vad posititvt överraskad jag blev! efter en tur med tuktuk in ca 1,5 km i djungeln (största delen av koh chang består av djungel) så kom vi till ett litet ställe med 4 elefanter. de gick lösa och hade stora skjul att gömma sig under. de stod och mumsade på mat när vi kom och när en snubbe ropade på en av elefanterna kom den gåendes och fick sig en dusch i vattnet. jag bara puh, nu behöver jag inte få ont i hjärtat av att se dessa vilda djur tvingades till att göra en massa de inte vill. vi red in en bit i djungeln. jag och cilla som red på en av elefanterna blev lite stirriga när den bångstyrigt började backa in i buskaget och the master började tjoa på den. men den lille sötnosen tänkte inte följa order förrän han fått sin kokosnöt! sen kom vi fram till ett vattenhål där vi sadlade av och elefanterna fick fritt gå ner i vattnet och bada. och vi fick bada med dem! sitta och skrubba dem med en liten borste. det tyckte de var toppen. och som tack fick man en dusch i fejjan då och då. sen red vi tillbaka igen. sen har vi bara legat på playan och softat. mitt ansikte is on fajja!
deras elefant behövde ingen master, den bara lydde kommandon. höger och vänster osv. sjukt impad!

chillax

hört att det är förbannat kallt och snöigt himmave. känns som att vi valde precis rätt tid att åka iväg. kan intenog poängtera hur skönt att det är lite folk här, när man ligger vid stranden känns det verkligen som man kommit till en öde ö. jag och cilla lyckades inte sova igår natt så vi kilade till poolen/stranden vid halv 8-8 igår och där var inte en kotte! sjukt gött. och under dagen slipper man en massa skrik och tjoande från barn eller musik från diverse restaruranger och barer, det enda man hör är havet och vinden i palmerna. det var lite mulet igår så vi kunde ligga och götta oss hela dagen igår, det var helt perfa väder. varmt, men inte brännhett. så hann läsa några sidor och bada i indiska oceanen. sen var vi på ett steak house och käkade vilket serverade riktigt riktigt god mat. där tävlade vi också om vem som kunde hålla sig kvar längst på the bull. jag blev en vinst och 60 baht rikare :)
Papp var väldans duktig på tjuren och knep förvånansvärt en andraplats i vår stand off!

sawasbee-kaa

gubben jag satt bredvid på planet sa att det skulle betyda hej på thailändska. så, hej på er! snabbt och unlimited access till internet på rummet gör att jag till och med kan blogga lite! inte fy skam. klockan här är nu cirkus halv fem på morgonen, så jag har inte lyckats vända på dygnet. dock sover de andra som aldrig förr. jag höll mig ändå uppe den största delen av natten prior to avresa för att jag skulle slagga på planet. lyckades? absolut inte. det var väl självke fanken! inte ens sömntabletter hjälpte. så när vi kom fram var jag istället helt jäkla knackered och somnade dirre. resan hit gick hyfsat bra. pappa var försenad som vanligt. tåget var försenat som vanligt. jag höll på att inte få flyga för att mitt pass går ut i februari och resar man till thailand måste det vara giltigt i minst 6 månader till. eh ok, info tack?! så nu vet NI det iaf. förutom att det var superdrygt att vara vaken när alla andra sov så fick jag sitta bredvid snubben som kunde allt om thailand och som var den som tog initiativet till att mäta Sverige lägsta punkt. äran är total! en parantes är att man först trodde att den låg nånstans i Sölvesborg, för att Kristianstads kommun hade lurat honom och sagt att vår stad endast låg i jämnhöjd med havet. snopet. efter ännu ett flyg till världens sötaste flygplats, taxi och färja var vi äntligen framme i Koh Chang. väldigt nice ställe som inte är så exploaterat ännu, och högsäsongen har ju inte kickat igång än så här är lugnt och skönt. hotellet är alldeles underbart! så otroligt fint. restaurangen ligger i dirre anknytning till stranden och havet. vädret här är bra, 35 grader på dagen och 25 på natten. liite för varmt och fuktigt för min smak, men ska fantamej inte klaga! skönt att slippa min superkalla lägenhet i Lund, minst sagt. nej, ska väl försöka sova en stund till så jag orkar hålla farten imorgon. och nej, jag har inte haft disciplin att skriva nåt på min uppsats. usch, hur ska det här gå?

eyes cold as ice

Brr!, vilken kyla det har varit på sistone! Men helt ärligt så upplever jag för första gången noll negativitet mot snön! What?! Ja folks, det är sant. Det är fint, stämningsfullt, tyst och roligt. Jag är ju dock skitnervös så fort jag befinner mig i ett fordon på vägarna, vilket Karl-Henrik inte är sen att utnyttja! Jag har men för livet. Men man kan ju liksom åka sko-skridskor på småvägarna och åka snow-racer och tefat efter en gammal John Deere, vilket är helt sanslöst kul! Skulle kunna alltså..! Så njut på medan jag emigrerar för att slippa detta vinterland!