i believe in life before death

Alltså det här med religion. Jag blir så jäkla upprörd. Eller det är väl fel ord, men jag hatar religion. Jag vet att hata är ett starkt ord och att det används så där lite trivialt, men jag tror faktiskt att jag menar det denna gången. För att slippa missförstånd hatar jag inte de som utövar religion, jag har nära och kära som är troende och jag älskar dem i allra högsta grad. Så länge jag kan minnas har jag ogillat religion. Jag minns tristessen av att ta fram religion-skrivboken 0-3:an, jag slapp helst kyrkan närhelst jag kunde och skulle absolut inte konfirmera mig för att prata Jesus och sånt trams trots att alla andra vänner gjorde det. För det första: evolutionen. Alltså det är ett faktum. Om Gud finns varför finns då islam, hinduism och alla andra religioner? Varför lägger människor sina liv "i händerna" hos ngn annan, och speciellt en fantasiperson? Ta ansvar själv, tro på dig själv och finn lugnet eller vad det nu är det du söker inom dig själv! Exempelvis igår på TV när kvinnan lyckats rymma från FLDS-sekten, så sa hon att trodde mer på Gud nu än förut för att det måte varit nåt mer än hennes beslutamhet som fick henne ut därifrån. VARFÖR?! Och åter VARFÖR!? Varje reportage, nyhet, diskussion eller dokumenär gör mig ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt i att gå ur Svenska Kyrkan. Jag tänker då inte stödja nåt jag tycker är förkastligt. Guds vilja hit och dit.. Men din egen vilja då? Någon skrev Bibeln för att någon förstod att det är så här en god människa borde vara, men den personen hade inte mandat att säga åt alla att så var fallet, så han gjorde det till berättelse likt en pedagogisk barnbok och sa att det var Guds vilja för att få lite ordning på samhället. Och på den vägen är det. Allt detta trams med koranbränning, homosexualitet, barnövergrepp, misshandel etc etc, som dessutom görs in the name of God. Tänk hur mycket världen kunde ha utvecklats om inte religion fanns och höll allt tillbaka. Vad är det som gör att inte homosexuella anses lika värda? Religion. Varför inte kvinnor har samma rättigheter? Religion? Varför är abort förkastligt? Religion. Sverige och Norden har mest utvecklade länder tack vare att vi inte är nerdränkta i religion, vi har egen skalle att tänka med. Och ja, jag vet att folk finner ro i religion vid kriser eller trauma. Men varför detta suktande efter liv efter döden? Vad är det som är så hemskt med att man faktiskt dör? Ta livet för vad det är. Finn styrka, lugn och allt det där inom dig själv. Och believe in life before death istället för att fokusera på vad som kommer efter. Aahh, jag känner mig 7 kilo lättare.
Word!1 Word!2

Kommentarer
Postat av: Lotten

W O R D

2010-10-27 @ 09:36:22
Postat av: Lotten

nej men serri. världen hade ju verkligen bara kunnat vara bättre utan religioner. du har så rätt så rätt. heja tripplef!

2010-10-27 @ 09:37:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0